Powered By MCMS v2.6
 

لویی بریل کی بود و چطوری خط بریل اختراع شد؟


 
لویی بریل کی بود و چطوری خط بریل اختراع شد؟
 
 
بیشتر بدونیم...
 

 آدمها چطور با هم حرف می زنن؟

 انسان ها از ابتدای خلقت به دنبال برقراری راهی برای ارتباط با هم دیگه بودن. شاید اولین راه برقراری ارتباط، کشیدن خط و نقاشی روی دیوارهای غار بود. کم کم انسان ها یاد گرفتن برای برقراری ارتباط از "آوا" ها و "صدا"ها استفاده کنن و اینطوری شد که "زبان" و "الفبا" به وجود اومد. انسان ها برای خوندن، نوشتن و استفاده از "الفبا" نیازمند دیدن، شنیدن و صحبت کردن هستن و اگر کسی یکی از این استعداد ها رو به هر دلیلی نداشته باشه، شاید نتونه از حروف الفبا استفاده کنه.

 

نابینایان چطور از الفبا استفاده می کنن؟

نابیناها دارای استعداد شنیدن، صحبت کردن و لمس کردن، تفکر و ... هستن اما توانایی دیدن حروف الفبا رو ندارن.  به همین دلیل الفبای اون ها با افراد عادی متفاوته. اون ها از خطی به نام خط بریل برای خوندن و نوشتن استفاده می کنن.

 

لویی بریل، مبتکر خط بریل کی بود و چی کار کرد؟

مبتکر خط بریل، فردی به نام لویی بریل بود که در روز 4 ژانویه سال ۱۸۰۹ در پاریس به دنیا اومد. پدر لویی در کارگاهش افسار و دهنه می ساخت و لویی سعی می کرد این کار رو از پدرش یاد بگیره. یک روز وقتی که والدین لویی خونه نبودن لویی در کارگاه پدرش شروع به کار کرد و ناگهان میله ی تیزی در چشمش فرو رفت، چشم لویی عفونت کرد و عفونت دو کره چشمش رو فرا گرفت و نابینا شد. لویی کوچک در اون زمان ۵ ساله بود. و هنوز نمی دونست که کاملا نابینا شده. او به شدت به صداهای اطرفش توجه می کرد وگاهی اوقات به مادرش می گفت : "من صدای پرندگان را می شنوم ولی آن ها را نمی بینم. چرا من را در تاریکی نگه می دارید؟"

در آن زمان کشور فرانسه در گیر و دار جنگ ناپلئون بود و لویی صدای اعتراضات مردم در برابر مصادره ی اموالشون و همچنین صدای پای گاو دوست داشتنیش رو که نیروهای ناپلئون اون به زور می بردن می شنید. در اون شرایط بد جنگ یادگیری روز به روز برای لویی سخت تر می شد.

لویی با اینکه نابینا بود، اما همچنان برای یادگیری بسیار تلاش می کرد. چند سال به یک مدرسه معمولی رفت اما نمی تونست همه چیز رو از راه گوش دادن یاد بگیره. کشیش و معلم لویی متوجه استعداد خاص او برای یادگیری شده بودن و به همین خاطر لویی رو به مدرسه ی مخصوص نابینایان پاریس فرستادن. لویی پس از مطالعه زیاد تونست الفبای نابینایان رو طراحی کنه و بعدها این خط به خاطر او به نام خط "بریل" نامگذاری شد.

 

خط بریل چطور نوشته و خونده میشه؟

این الفبا، از حروفی که هر کدوم 6 نقطه دارن، و در یک مستطیل به صورت 2 ستون سه نقطه ای هستند، طراحی شده. هر نقطه می تونه دو حالت برجسته و غیر برجسته داشته باشه. که در مجموع می شه ۶۴ حالت مختلف از اون رو به دست آورد. در این ۶۴حالت، الفبا، اعداد، علائم ریاضی ، علائم نگارشی و ... جای می گیره.

روش خوندن و نوشتن (حک کردن) حروف بریل قرینه ی همدیگه ست. خط بریل برای خط فارسی، عربی و حروف لاتین از چپ به راست خونده میشه. اما برای نوشتن الفبای فارسی به بریل از راست به چپ با لوح و قلم حک می کنن و بعد برگه رو برمیگردونن و از چپ به راست میخونن، اما از وقتی که دستگاه های چاپگر به کمک نابینایان اومده، دیگه نیازی به حک کردن دستی نبوده و با استفاد از این دستگاه فارسی بریل عینا مثل زمان خوندن از چپ به راست روی کاغذ نوشته میشه...

شش نقطه ای که برای خواندن خط فارسی در بریل به کار میره به صورت زیره:

 

 

 الفبای فارسی خط بریل

در ادامه الفبای فارسی بریل آورده شده:

خوبه حالا که درباره ی خط بریل خوندیم و کمی با دنیای نابیناها آشنا شدیم، نسبت به محیط اطرافمون آگاه تر باشیم و مواردی رو که روی آن ها به خط بریل نوشته شده بیشتر دقت کنیم. راستی شما چه چیزهایی در اطرافتون میبینین که روش با بریل نوشته شده ؟