Powered By MCMS v2.6
 

علل و انواع نابینایی چیه؟


 
علل و انواع نابینایی چیه؟
 
 
نابینایی به حالتی گفته میشه که فرد قادر به دیدن نباشه و علت های مختلفی داره ... در این مقاله این علت ها رو بررسی میکنیم.
 

چرا فردی نابینا میشه؟

نابینایی به حالتی گفته میشه که فرد قادر به دیدن نباشه و علت های مختلفی داره که به سه دسته فیزیولوژیکی، عصبی و حادثه ای تقسیم میشن.
نابینایی البته درجه های متفاوتی هم داره. برخی کم بینا هستن. بعضی ها دچار کوررنگی هستن. بعضی از نابیناها می تونن نور رو از تاریکی تشخیص بدن و بعضی نابینای مطلق هستن و هیچ چیزی رو تشخیص نمی دن. بعضی از ما فکر میکنیم افرادی که نابینای مطلق هستن، همه چیز رو سیاه میبینن، در صورتی که اون ها «هیچ چیزی نمیبینن»! و حتی قادر به تشخیص رنگ سیاه هم نیستن.

یک فرد نابینا، یا نابینا به دنیا میاد، یا بعد از تولد به دلایل مختلفی نابینا میشه. هنوز دلیل اینکه یه فرد نابینا به دنیا میاد به طور قطع مشخص نشده، اما دلایلی مثل : کهولت، بیماری هایی مثل آب سیاه، آب مروارید، عفونت، جذام، دیابت و ... می تونه باعث نابینایی بعد از تولد بشه. جالبه که بدونیم بیماری آب مروارید حدود ۵۰٪ موارد نابینایی در سراسر دنیا رو در برمیگیره.


سیستم بینایی یه نوزاد چطوری شکل میگیره؟

سیستم بینایی یک فرد از زمانی که جنین هست در رحم شروع به تشکیل شدن می کنه و تا قبل از سه سالگی تکمیل نمیشه. نوزادان با نزدیک بینی متولد میشن و در ابتدا قادر به دیدن نقاط دور نیستن و کم کم با گذر زمان قدرت دیدنشون بیشتر میشه. نوزاد ها در هفته های اول می تونن روی جسمی تمرکز کنن. در یکی دو ماهگی می تونن حرکات دست و نور رو تعقیب کنن و همین طور رفته رفته بینایی اون ها تقویت میشه.

با این حال بعضی از انواع نابینایی در سال های اول تولد فرد به وجود میان. مثلا بیماری هایی مثل عفونت چشم صورتی، آب مروارید، لوچی چشم، سرخجه، آسیب های سر، رتینوپاتی زودهنگام و تنبلی چشم، می تونن در سالهای اول تولد باعث نابینایی کودک بشن. پس پیشگیری و درمان به موقع خیلی خیلی مهمه...


آمار چی میگه؟ 

با اینکه در کشورهای در حال توسعه، شیوع و رواج نابینایی بیشتره، اما باید بدونیم که همیشه پیشگیری و رعایت نکات ایمنی حین انجام کار، می تونه در نابینا نشدن افراد بسیار مؤثر باشه. به علاوه کمتر استفاده کردن از موبایل، کامپیوتر، و وسایلی که اصطلاحاً دارای نور آبی و مصنوعی هستن، باعث ضعیف نشدن چشم شما میشه.
جالبه بدونیم طبق یافته های محققان دانشگاه آنجلیا راسکین بریتانیا، آسیای جنوب شرقی دارای بیشترین تعداد افراد نابیناست. بعد از اون کشورهای در شرق و جنوب غربی صحرای افریقا و جنوب آسیا دارای بالاترین نرخ نابینایی در بین افراد مسن هستن. 

طبق آمار WHO تخمین زده میشه که حدوداً 40 میلیون نفر نابینا در دنیا زندگی می کنن، و از اونجایی که در هر 5 ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان اضافه میشه، پس جمعیت قابل توجهی از مردم دنیا رو در بر می گیرن. از این رو خیلی مهمه که نحوه ی درست رفتار کردن با این افراد رو یاد بگیریم و این افراد را به عنوان بخشی از جامعه بپذیریم و کودکان و فرزندانمون رو هم با دنیای اونها آشنا کنیم.

تیکِ نیکی: مریم رحمانی