Powered By MCMS v2.6
 

در مواجهه با اخبار بد نقش هرکدوم از ما نسبت به خودمون و اطرافیانمون چیه؟


 
در مواجهه با اخبار بد نقش هرکدوم از ما نسبت به خودمون و اطرافیانمون چیه؟
 
 
راهکارهایی برای روزهای سخت...
 

1- اولین کار مراقبت از خودمونه و بعد مراقبت بیشتر از افراد آسیب پذیرتر مثل كودكان، سالمندان و افرادی که این حجم از هیجان و احساسات براشون مناسب نیست. اونها لزومی نداره در جریان جزئیات اخبار باشن و کافیه بدونن که در کنار ما جاشون امنه.

 

2- در مورد كودكان توجه به اين نكته ضروريه كه بايد در وهله اول اونها رو از اين اخبار و در كل از فضای آسيب زا و استرس زا دور كنیم. چون تصور بچه ها با بزرگتر ها تفاوت داره و اونها خیلی سريع تر از ما احساس ميكنن كه جهان جای ناامنیه. اما اگر احتمال میدیم كودك دير يا زود در مهد يا مدرسه با اين خبرها مواجه میشه، بهتره خودمون اطلاعات قابل فهم و بدون جزئيات رو در اختيارشون قرار بديم و به سوالاتشون با دقت پاسخ بديم و مراقب باشيم ابهامي در ذهن اونها باقي نمونه.

 

3- به گفته اليوتارونسون رسانه های همگانی به پوشش رویدادهای خشونت آمیز و جنگ و تنش تمایل بیشتری نشون میدن پس تا حد امكان در اين شرايط كمتر خودمون رو در معرض رسانه قرار بديم و سعی كنيم اخبار رو بيشتر به صورت نوشتاری و كتبی دنبال كنيم تا به صورت تصويری و كليپ.

 

4- زماني كه از خبری مطلع ميشيم تا وقتي كه از درستی اون اطمينان پیدا نكرديم باورش نکنیم و دست به انتشارش نزنيم، تا ما جز دامن زنندگان به شايعه نباشيم. پس هر چی به دستمون رسيد رو به اشتراك نگذاريم.

 

5- اگر عصبانی هستیم یا هنوز کامل به خودمون مسلط نیستیم در فضاي مجازی از بحث كردن با افراد پرهيز كنيم و به حفظ احترام افراد پايبند باشيم فارغ از هر نظری كه دارن. حواسمون باشه که تنش ایجاد شده نه تنها روی ما و طرف مقابل تاثیرگذاره بلکه روی کسانی که گفتگوها رو میخونن هم تاثیر منفی میذاره.

 

6- فعاليت فيزيكی و ذهنی ميتونه كمك زيادی در اين شرايط به ما بكنه، در حد نيم ساعت ورزش كنيم، موسيقی گوش بديم، نقاشی بكشيم يا مديتيشن كنيم. 15 بار نفس عميق بكشيم و روي هر باز دممون تمركز كنيم. یا با رفقايی كه حالمون رو خوب ميكنن قرار ملاقات بزاريم.

 

7- در اين مدت به شيوه تغذيه مون بيشتر دقت كنيم . از غذاهايي كه مواد نگهدارنده دارن يا شكر زياد دارن پرهيز كنيم و يك رژيم سالم و سرشار از سبزيجات و ميوه جات و پروتئين استفاده كنيم تا بهمون انرژي بده.

 

8- قبل از خواب اخبار رو چك و مرور نكنيم  و موبايلمون رو با خودمون به رختخواب نبريم و خواب كافي بين ٧ تا 9 ساعت داشته باشيم. احساسمون رو قبول كنيم و به خودمون مهلت بديم تا با شرايط كنار بيايم.

 

اينكه ما پس از وقايع ناراحت كننده و آسيب زا دچار استرس بشيم كاملا طبيعی هست و با استفاده از راهكارهای بالا بايد سعی كنيم به روال عادی زندگی برگرديم. راستی راهکار شما چیه؟ میتونی به گروه فعالیت "پاسخ بده" سربزنی و به این سوال پاسخ بدی.

تیکِ نیکی: مریم بخشوده