Powered By MCMS v2.6
 

وقتی با سوگ مواجه میشیم چه اتفاقی میافته؟


 
وقتی با سوگ مواجه میشیم چه اتفاقی میافته؟
 
 
تشریح مدل 5 مرحله ای کوبلرراس در مواجهه با سوگ
 

برای گذر از این روزا قدم اول اینه که بپذیریم که حق داریم ناراحت باشیم و سوگواری کنیم. 

طبق مدل 5 مرحله ای کوبلرراس هر شخص برای گذر از شرایط سوگ و غم این 5 مرحله رو طی میکنه:

 

1-    انکار

توی این مرحله قبول نمی کنیم که فقدانی رخ داده و در واقع صورت مسئله رو پاک می‌کنیم؛ جملاتی مثل: ( نه امکان نداره، حتما اشتباه شده..) نمونه ای از هزاران جمله ناباورانه ای هست که ما به زبان میاریم. انکار مکانیزم دفاعی است که ما رو از شوک ناگهانی خبر ناگوار نجات میده. فرد سوگوار سعی در فرار از واقعیت داره و دنیا و زندگی رو بی معنا و بی ارزش میبینه. این مرحله یک پاسخ موقت برای گذر از رنج فقدان هست.

 


2-    خشم

 خشم احساسی کاملا طبیعی در مواجهه با ناکامی هاست. با توجه به فهم این موضوع قادر به تحمل موقعیت پیش اومده خواهیم بود. صحبت کردن درموردش مانع جمع شدن فشارها در درونمون میشه. در حالی که این فشارها میتونه عامل بیماری جسمی یا واکنش عاطفی نامناسب بشه.

 

3-    تقلا(چانه زنی) 

این مرحله ادامه مرحله عصبانیته. این مرحله گاهی با احساس عذاب وجدان و گناه همراهه و ما حاضریم هر کاری انجام بدیم تا عزیز از دست رفتمون رو به زندگی برگردونیم و یا به دنبال راه هایی خواهیم بود که کل این ماجرا دیگه اتفاق نیافته. در واقع چانه زنی نوعی امید است که بتونیم اخبار بد رو تغییر بدیم.


4-    افسردگی

 توی این مرحله هنوز به پذیرش سوگ نرسیدیم و دچار افسردگی میشیم. در این نوع از افسردگی اندوه و حسرت بسیاری در ما مشاهده میشه. در این افسردگی به نظر میاد هیچ راه حلی وجود نداره و هیچ کس نمیتونه کمکی بکنه. اما باید مراقب باشیم این افسردگی و ناراحتی به استرس پنهان و دائم تبدیل نشه. 


5-     پذیرش

پذیرش آخرین مرحله سوگ هست که ما توی اون، از دست دادن رو میپذیریم. متاسفانه رسیدن به این مرحله برای همه افراد امکان پذیر نیست. این دوره آرامش، صلح و گذر از اندوه هست. رسیدن به مرحله پذیرش به معنای بازگشت فرد به شادی نیست. بلکه مرحله سازگاری او با واقعیت مرگ و فقدانه. هرچند در نهایت مقابله و کنار اومدن با فقدان و سوگ، یک تجربه عمیق شخصی و منحصربه فرده. همچنین شخص توی این مرحله به دیگران برای کنار اومدن با این اندوه کمک میکنه.