Powered By MCMS v2.6
 

چقدر در مورد گیاهخواری میدونیم؟


 
گیاهخواری در واقع بیشتر از اونکه یک رژیم غذایی باشه، یک سبک زندگی به شمار میره
 

 

گیاهخواری یعنی چی؟

به طور کلی به افرادی که در رژیم غذاییشون به طور کامل از منابع گیاهی مثل سبزیجات و میوه ها تشکیل شده باشه گیاهخوار میگن. بعضی از اونها لبنیات و تخم مرغ هم مصرف میکنن و بعضی از اونها هیچ کدوم از مواد غذایی با منشا حیوانی مثل شیر و یا عسل رو هم مصرف نمیکنن. همه این موارد به طرز فکر و انتخاب افراد گیاهخوار بر میگرده.

 

گیاهخواری یک سبک زندگی هست نه فقط یک رژیم غذایی

رژیم های گیاهخواری در واقع بیشتر از اونکه یک رژیم غذایی باشه، یک سبک زندگی به شمار میره. سبک زندگی ای که در اون اولویت های مختلفی وجود داره مثل تغذیه سالم، مسائل معنوی، احترام به محیط زیست و احترام به طبیعت که شامل حقوق حیوانات و گیاهان هم میشه.

 

انواع سبک های گیاهخواری

  • وجترین (vegetarian): وجترین ها به طور کلی گوشت مصرف نمی کنن و تغذیه اونها به طور کامل از سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، آجیل و گاهی تخم مرغ یا محصولات لبنی تشکیل میشه

  • وگن (Vegan): وگن ها به طور کلی هر ماده غذایی و محصولاتی که منشا حیوانی داشته باشن رو مصرف نمیکنن، از گوشت قرمز، گوشت ماهی، لبنیات و عسل گرفته تا ژلاتین حیوانی و موادی مثل ابریشم و چرم. در واقع وگن ها علاوه بر توجه به رژیم غذایی سالم، به اصول اخلاق محیط زیستی، حقوق حیوانات، حقوق گیاهان و حتی مسائل معنوی هم توجه می کنن

  • خام‌ گیاه‌خوار(Raw Vegan): این سبک از زندگی ترکیبی از گیاهخواری و خام خواری هست. در رژیم غذایی خام گیاهخوارها هر محصولی با منشا حیوانی و همینطور غذاهای طبخ شده با حرارت بالا مصرف نمیشه. همینطور خام گیاهخوار ها از مواد محرکی مثل قهوه، سیگار و الکل هم استفاده نمی کنن.

  • انواع دیگه ای هم از رژیم های گیاهخواری وجود داره، بعضی از اونها از محصولات لبنی استفاده میکنن، بعضی دیگه فقط گوشت آبزیان رو مصرف میکنن و یا حتی بخشی از اونها همونطور که به حقوق حیوانات پایبند هستند به حقوق گیاهان هم باور دارن و در رژیم غذاییشون از خوردن محصولاتی که گیاه در تهیه اونها آسیب میبینه یا از بین میره خودداری میکنن.

 

گیاهخوارها دلایل زیادی برای گیاهخوار شدن دارن

کسانی که گیاهخواری رو انتخاب میکنن دیدگاه به خصوص و دلایل مختلفی برای این کار دارن؛ برای مثال بخشی از اونها به دلیل حفظ محیط زیست از محصولات حیوانی استفاده نمیکنن چون تولید گوشت منابع بسیار بیشتری رو نسبت به تولید محصولات گیاهی مصرف میکنه. استفاده از مواد غذایی جایگزین و یا تولید گوشت از مواد با پایه گیاهی از راه های کاهش مصرف گوشت هست

علاوه بر این، بخشی از گیاهخوارها به دلیل حمایت از حقوق حیوانات این سبک از زندگی رو انتخاب می کنن، چون به عقیده اونها استفاده بسیار زیاد از محصولات حیوانی مثل تولید گوشت و فرآیند پرورش حیوانات به خصوص در پرورش صنعتی بسیار خشن و بی رحمانه هست و میزان زیادی از آنتی بیوتیک ها و مواد دارویی در فرآیند پرورش حیوانات استفاده میشه که زندگی طبیعی حیوانات رو به شدت تحت تاثیر قرار میده.

 

گیاهخواری درست و با برنامه، به سلامت بدن کمک میکنه

واقعیت اینه گیاهخواری مناسب، درست و با برنامه، تمام نیازهای بدن تعذیه ای بدن انسان رو تامین میکنه و فوایدی هم برای سلامت جسمی و حتی سلامت روحی ما داره. گیاهخوارها به میزان مناسب پروتئین و مواد معدنی مثل ویتامین ها، روغن ها و نیازهای دیگه بدن رو از منابع گیاهی تامین میکنن و این موضوع مشکلی در تغذیه و سلامتی بدن اونها به وجود نمیاره. تحقیقات مختلف هم نشون داده که مصرف کمتر پروتئین و استفاده از رژیم های غذایی کم کالری مثل گیاهخواری تاثیر بسیار زیادی روی سلامتی بدن داره.

 

گیاهخواری یک راه خوب برای حفظ محیط زیست هم هست.

علاوه بر این، مصرف کمتر محصولات با منشا حیوانی و به خصوص گوشت قرمز برای محیط زیست مناسب تره، چون در فرآیند های تولید و مصرف محصولات حیوانی منابع بسیار بیشتری از زمین نسبت به تولید محصولات گیاهی مصرف میشه. علاوه بر این تولید و مصرف محصولات گیاهی ردپای کربن کمتری تولید میکنه. با اینهمه نکته مهم در حفظ محیط زیست این هست که منابعی که در روی زمین داریم رو درست و بهینه مصرف کنیم، متاسفانه در حال حاضر ما به شدت در حال مصرف منابع زمین مثل آب، خاک و مواد معدنی هستیم که بخش بزرگی از این منابع صرف تولید غذای ما میشه.

 

رژیم های غذایی و سبک های زندگی یه انتخاب شخصی هستن

رژیم های غذایی و سبک های زندگی یک انتخاب شخصی به شمار میرن و این یعنی به گیاهخوار بودن یا مصرف کردن گوشت دیگران باید احترام گذاشت؛ خوبه که در برخوردهامون به این نکته توجه داشته باشیم و کلیشه هایی مثل گیاهان هم حس دارن پس چرا میخورینشون یا کسانی که گوشت مصرف میکنن قلب تاریکی دارن رو هیچوقت مطرح نکنیم.

 

حواسمون به افراد گیاهخواری که میشناسیم باشه

اگر در خانواده یا دوستانمون کسانی رو داریم که گیاهخوار هستن، حواسمون بهشون باشه؛ خیلی خوبه که ازشون سوال بپرسیم و با یه بشقاب غذایی که مناسب رژیم گیاهخواریشون هست و یا هدیه ای که منشا حیوانی نداشته باشه، نشون بدیم که به سبک زندگیشون احترام میذاریم.

 

از تجربه گیاهخوار شدن استقبال کنیم

در آخر، خوبه که به عنوان یک تجربه، برای مدتی یکی از سبک های گیاهخواری رو تمرین کنیم و شخصاً با اون حس و حال و سبک زندگی آشنا بشیم، میتونیم این کار رو با دو روز مصرف محصولات گیاهی در هفته شروع کنیم. شما چه تجربه ای از گیاهخواری دارین؟!