Powered By MCMS v2.6
 

ردپای کربن دیجیتال


 
تاثیرات ما روی کره زمین، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکر میکنیم
 

فعالیت های ما تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی روی انتشار کربن دارن، حتی استفاده از اینترنت؛ وقتی از ردپای کربن صحبت میکنیم، تمام فعالیت هایی که انجام میدیم در انتشار گازهای گلخانه ای تاثیر دارن، از غذا خوردن، خرید کردن تا تماشای فوتبال و حتی چک کردن اینستاگرام؛ همونطور که در مقاله های قبلی در مورد ردپای کربن صحبت کردیم (اینجا میتونید بخونید)، خوبه که حالا با هم به ردپای کربن دیجیتال هم نگاهی بندازیم. ردپایی که روز به روز در حال بزرگتر شدن هست!

 

ردپای کربن دیجیتال هر روز بزرگتر میشه

سهم دنیای دیجیتال از انتشار جهانی کربن حدود 4 درصد کل گازهای گلخانه ای تولید شده در دنیا هست که برابر با میزان انتشار صنعت هوانوردی در دنیاست. نگرانی مهم اینجاست که این میزان انتشار تا سال 2025 دو برابر میشه.

 

ردپای کربن دیجیتال چی هست؟

ردپای کربن دیجیتال در واقع میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تمام فعالیت های ما در دنیای دیجیتال هست؛ فعالیت های مثل خریدن تلویزیون و موبایل، تماشای فیلم، بازی آنلاین، جستجوی گوگل و یا تایپ کردن یک مقاله برای دانشگاه. اما این فعالیت ها دقیقا چی هستن و چطور باعث انتشار گازهای گلخانهای میشن؟

 

تولید محصولات دیجیتال، مقدار زیادی انرژی و مواد اولیه مصرف میکنه

فرآیند تولید محصولات دیجیتال مثل موبایل، تلویزیون، تجهیزات الکترونیکی. برای تولید و عرضه هر کدوم از محصولات دیجیتال، مقدار بسیار زیادی انرژی و مواد اولیه خاص مصرف میشه که همین موضوع باعث انتشار میزان زیادی گازهای گلخانه ای و تولید مقدار زیادی پسماند الکترونیک میشه که بازیافت اونها بسیار سخت و انرژی بر هست.

 

استفاده از وسایل دیجیتال و اینترنت و انتشار پنهان کربن

اما وقتی از گوشی موبایل و یا لپ تاپ استفاده میکنیم چه اتفاقی میفته؟! علاوه بر مصرف برق این وسایل، وقتی از نرم افزارهای موبایل و یا لپ تاپ استفاده میکنیم و یا جستجویی در اینترنت انجام میدیم، مجموعه ای از تاسیسات وجود دارن که درخواست ما رو پردازش میکنن و نتیجه ش رو روی صفحه میبنیم. بیاید یک مثال بزنیم؛ حتی وقتی در اینترنت راه های کاهش گازهای گلخانه ای یا گرمایش جهانی رو جستجو میکنیم، سرورهای بسیار قدرتمندی وجود دارن که انرژی بسیار بالایی برای ذخیره سازی، پردازش و خنک کردن مصرف میکنن و همین جستجوی ساده منجر به مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای میشه. تمام فعالیت های ما در اینترنت یا استفاده از وسایل دیجیتال انرژی مصرف میکنن، انرژی ای که در اغلب اوقات ما متوجه مصرف اونها نیستیم. چون سرورها، تجهیزات ارتباطی، تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات و دستگاه های خنک کننده که انرژی بسیار زیادی مصرف میکنن رو نمیبینیم!

 

تماشای ویدیو یا حتی یه سرچ گوگل ساده، یه ردپای کربن بزرگ

طبق بررسی ها، 4 ساعت تماشای ویدیو در اینترنت 62 کیلوگرم CO2 تولید میکنه و حتی یک سوال ساده از گوگل باعث انتشار حدود یک تا 10 گرم CO2 میشه؛ همین عامل باعث شده تا شرکت های بزرگی مثل گوگل تلاش کنن تا به روشهای مختلف مثل انجام پروزه های محیط زیستی این انتشار کربن رو جبران کنن. علاوه بر این، بسیاری از شرکت ها با انتقال سرورهای خودشون به زیر دریا یا مناطق سرد تلاش میکنن مقدار انرژی ای که برای خنک کردن تجهیزات مصرف میکنن رو کاهش بدن!

 

چرا دونستن مفهوم ردپای کربن دیجیتال مهمه؟

دونستن مفهوم ردپای کربن دیجیتال از اونجا مهمه، که هنوز هم حدود 79 درصد از انرژی تولید شده در دنیا توسط سوخت های فسیلی تولید میشه؛ سوخت های آلاینده ای مثل گاز، نفت و ذغال سنگ که مهمترین عامل انتشار گازهای گلخانه ای هستن! علاوه بر این به عنوان موضوعی که هر روز بیشتر در حال گسترش و تاثیرگذاری هست میتونیم با دونستن در مورد ردپاهای کربن توی فعالیت های روزمره مون، مثل همین ردپای کربن دیجیتال کنترل و برنامه ریزی بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشیم. به اندازه ای که در توانمون هست!

 

دنیای دیجیتال و آنلاین بودن، هم خوب و هم بد

همونقدر که دنیای دیجیتال سهمی از انتشارگازهای گلخانه ای داره، میتونه تاثیرات مثبتی هم داشته باشه. برای مثال استفاده از فناوری های دیجیتال مثل برگزاری آنلاین جلسات یا استفاده از خدمات آنلاین برای خرید و یا کارهای بانکی، میتونه باعث کاهش سفرها و مصرف کمتر سوخت بشه؛ با اینهمه تلاش نهایی باید به سمت استفاده بیشتر از انرژی های نو و پاک و بازیافت کامل تجهیزات الکترونیکی باشه و در این صورت هست که میتونیم ردپای کربن دیجیتال رو تا حد زیادی کاهش بدیم. و نکته‌ خیلی مهم این هست که تاثیرات ما روی کره زمین، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی خیلی خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکر میکنیم، پس خوبه که بیشتر بدونیم و به اندازه توانمون، کاری انجام بدیم.