Powered By MCMS v2.6
 

9 راهکار که کمک میکنه با احساس غم کنار بیایم


 
9 راهکار که کمک میکنه با احساس غم کنار بیایم
 
 
در زیر راهکارهایی برای مدیریت و بروز غم آورده شده که توی روزهای سخت به کار میان...
 

همه‌مون توی زندگی رنج وغم‌های کوچیک و بزرگ مختلفی رو تجربه کردیم و می‌دونیم که غم، مثل بقیه احساسات یه بخش جدانشدنی از زندگی ماست. می‌دونیم که اگه غمی نباشه، شادی هم معنا نمی‌ده، مثل نور که اگه تاریکی نباشه معنایی پیدا نمی‌کنه.
در واقع غمگین بودن مثل خوشحال بودن حق ماست. اما باید احساساتمون رو مدیریت کنیم تا آسیب وارده به بدنمون به حداقل ممکن برسه، همچنین احساس ناامنی و یا هر هیجان و  احساس دیگه ای که داریم رو بشناسیم و براش ارزش و اهمیت قائل باشیم. مهمه که براش زمان بگذاریم تا این هیجان تجربه بشه و یواش یواش کمرنگ و کمرنگ تر بشه...  در زیر راهکارهایی برای مدیریت این احساسات رو آوردیم:

1- کارهای بزرگ خلق کنیم

مارسل پروست فیلسوف و نویسنده برجسته معاصر معتقده که زندگی متعالی همراه با درد و رنج‌ هست و ما باید بتونیم از غم و رنج‌مون بهره‌برداری کنیم و توی زندگی ازش استفاده کنیم. دسته‌ای از آدم‌ها هستن که برای کنار اومدن با غم و اندوه، خودشون رو توی موقعیت غرق می‌کنن و غم و اندوه خودشون رو تشدید می‌کنن و اینطوری، بیش‌تر توی غم می‌مونن و نمی‌تونن ازش عبور کنن. دسته‌ای از آدم‌ها هم هستن که برای کناراومدن با غم، سعی می‌کنن اون رو فراموش کنن و خودشون رو توی موقعیت‌های شاد و دور ازغم قرار بدن، که این‌هم برخورد سالمی نیست. اما قدم بعدی که بهتره  برای ادامه زندگی برداریم،‌ اینه که سعی کنیم از غم و رنجی که داریم، چیزی خلق کنیم. اگر کارمون و استعدادمون در زمینه‌های هنریه، سعی کنیم آثاری خلق کنیم که در عین اینکه نشون‌دهنده‌ی احساسات درونی ما هست، به کسانی که حال و هوای مشابهی دارن کمک کنه. اگه کارمون توی زمینه‌ای هست که می‌تونیم به آدم‌های دیگه کمکی کنیم، انرژی‌مون رو بذاریم تا به بقیه کمک بکنیم، اینطوری هم روان خودمون آروم‌تره و هم میتونیم تاثیر مثبت روی بقیه بذاریم.

 

2- گریه کنیم

گریه کردن باعث می شه ما احساس بهتری داشته باشیم. چون باید فشار وارده بر مغز رو تخلیه کنیم و بهترین راه حل اون گریه کردنه. 

 

3- ذهنمون رو منحرف کنیم

مطالعات نشون داده كه مدام فکر کردن نسبت به غم و اندوه مانع بهبودی ما میشه. ذهنمون رو مشغول کار دیگه ای کنیم تا روند بهبودیمون زودتر اتفاق بیفته. انجام کارهایی که از اون لذت می بریم می تونه به ما در غلبه بر غم و اندوه کمک کنه، حتی اگر در ابتدا احساس نکنیم که اونها میتونن مفید باشن برامون. کارهایی مثل قدم زدن، رفتن به کلاس هنری، نواختن آلات موسيقي، تعامل با دوستان، فیلم دیدن، نوشیدن قهوه و .... مطالعات نشون دادن که عقب نشینی از دیگران می تونه علائم افسردگی باشه و غم و اندوه رو بيشتر كنه.

 

4- لبخند بزنیم

چندین مطالعه نشون داده که لبخند زدن، حتی وقتی غمگین هستیم، می تونه به ما کمک کنه احساس بهتری داشته باشیم. بنابراین اگه احساس ناراحتی میکنیم سعی کنیم لبخند بزنیم، حتی اگر در ابتدا برامون دشواره. تحقیقات نشون دادن افرادی که وقتی احساس ناراحتی می کنن اخم می کنن، نسبت به افرادی که اخم نميکنن، احساس ناراحتی بيشتري رو تجربه ميكنن.

 

5- موسیقی گوش کنیم

موسیقی می تونه به عنوان داروی ضد افسردگی مورد استفاده قرار بگیره! موسیقی بر بخش های مختلف مغز تاثیر می ذاره و به همین دلیل هم هست که توسط بسیاری ازمتخصصان در درمان بیماران افسرده یا مضطرب استفاده می شه. وزن موسیقی، ریتم موسیقی، گام و اوج موسیقی همه در نواحی از مغز مدیریت و پرداخته می شه که با احساسات و خلق و خو در ارتباط هستن. این نواحی کلیدی عبارتند از: هیپوکامپ، قشر پیشانی و لوب آهیانه. هیپوکامپ مسئول تثبیت خاطرات جدید هست و همینطور پاسخ های عاطفی نیز ایجاد می کنه. از سوی دیگه قشر پیشانی احساسات و ضربه های روحی شدید رو مدیریت می کنه؛ این قسمت به انسان کمک می کنه که تصمیمات خوب و قابل قبول بگیره و بنابراین با این کار مانع از بروز رفتارهای نامناسب می شه.

 

6- ذهن آگاهی رو تمرین کنیم

ذهن آگاهی یعنی توجه دقیق و لحظه به لحظه به اونچه که هم اکنون در حال تجربه هستیم. تحقیقات نشون دادن که تمرین ذهن آگاهی در واقع میتونه نحوه واکنش مغز ما به غم و اندوه رو تغییر بده. همچنین میتونه به ما در بهبود سریع غم و اندوه کمک کنه. از اونجا که ذهن آگاهی بر باقی ماندن در لحظه کنونی متمرکزه، می تونه به ما در جلوگیری از  غرق شدن در افکار ناخوشایند گذشته کمک کنه.

 

7- علت رو پيدا كنيم

اگه میدونیم چه چيزی باعث افسردگی ما شده، اون رو بنویسیم و راه حل های مورد نظر براش رو بررسی کنیم. در این موقع کمک از یک مشاور خیلی می تونه کمک کنه. همونطور که موقع سرماخوردگی ، دندون درد و کمر درد پیش دکتر مربوطه میریم، باید بدونیم که درد روحی هم نیاز به مشاوره و درمان درست داره. قطعاً صحبت در مورد احساسمون می تونه مفید باشه.

 

8- استراحت و ورزش کنیم

 سعی كنيم نگرانی در مورد مشكل خوابيدن به خودمون راه ندیم. گوش دادن به راديو يا تماشای تلويزيون و فیلم مورد علاقمون در حاليكه دراز كشيدیم يا بدنمون در حال استراحت هست می ‌تونه كمك زيادی بكنه. حتی اگر نتونیم بخوابيم، می ‌توانيم ذهنمون رو به اين روش مشغول كنيم، به این طریق كمتر حس اضطراب داریم و خوابيدن برامون ساده‌تر می شه. بعضی افراد هم در زمان ناراحتی ورزش می کنن، این گزینه هم انتخاب مناسبی برای تخلیه انرژی غم هست. به طور کلی  لازمه که چند ساعتی رو با خودمون خلوت کنیم.

 

9- خوب بخوريم

سعی كنيم خوب بخوريم، وعده غذايی متوازنی داشته باشيم، حتی اگر تمايل به غذا نداریم، سبزيجات و ميوه‌جات تازه بسيار مفيدند. افسردگی می ‌تونه وزن ما رو كم كنه و باعث کمبود ويتامين‌ها بشه كه باعث تشدید روند افسردگی میشه.